Petra Novotná Stránská: Cesta od divadla k televizním rolím

Petra Novotna Stranska

Narození a původ herečky

Petra Novotná Stránská se narodila 14. března 1978 v Praze do umělecky založené rodiny. Její matka byla koncertní pianistka a otec pracoval jako divadelní režisér v menších regionálních divadlech. Již od útlého dětství byla obklopena kulturním prostředím, které významně formovalo její budoucí profesní směřování. Vyrůstala v pražských Dejvicích, kde navštěvovala základní školu se zaměřením na dramatickou výchovu.

Její babička z matčiny strany byla známou rozhlasovou hlasatelkou, což také významně ovlivnilo Petřin vztah k mluvenému slovu a později i k herectví. V rodinném prostředí se často setkávala s významnými osobnostmi české kulturní scény, které k nim domů přicházely na různá umělecká setkání a diskuze. Právě toto prostředí ji od malička vedlo k lásce k divadlu a umění obecně.

Jako dítě navštěvovala různé umělecké kroužky, především dramatický kroužek v Domě dětí a mládeže na Praze 6, kde získávala své první herecké zkušenosti. V deseti letech si poprvé zahrála v dětském představení v Divadle Spejbla a Hurvínka, což lze považovat za její první skutečné setkání s profesionálním divadelním prostředím.

Během studia na gymnáziu se aktivně věnovala školnímu divadelnímu souboru, kde ztvárnila několik hlavních rolí v studentských představeních. Její talent byl nepřehlédnutelný, což vedlo k tomu, že ji její učitelka dramatické výchovy doporučila k přijímacím zkouškám na DAMU. Současně s gymnáziem navštěvovala také základní uměleckou školu, kde se věnovala hře na klavír a sborovému zpěvu.

Její rodina, především matka, ji v uměleckých ambicích vždy podporovala, ale zároveň trvala na dokončení klasického vzdělání. Petra tak musela skloubit náročnou přípravu na hereckou dráhu s běžným studiem. Toto období ji naučilo disciplíně a time managementu, což později ocenila v profesionální kariéře.

V posledním ročníku gymnázia se začala připravovat na přijímací zkoušky na DAMU pod vedením zkušené herečky a pedagožky. Intenzivní příprava zahrnovala práci s hlasem, pohybovou průpravu a především práci s textem. Její píle a talent se zúročily v roce 1996, kdy byla přijata na Divadelní fakultu Akademie múzických umění v Praze, čímž započala její profesionální herecká dráha.

Rodinné zázemí a kulturní prostředí, ve kterém vyrůstala, významně přispěly k formování její osobnosti a později i k jejímu hereckému projevu. Petra vždy zdůrazňovala, že právě toto období jejího života bylo klíčové pro její pozdější umělecký vývoj a profesní směřování.

Studium na DAMU v Praze

Po maturitě na gymnáziu se Petra Novotná Stránská rozhodla následovat svůj sen a přihlásila se ke studiu herectví na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Její cesta k přijetí nebyla jednoduchá, musela projít náročným přijímacím řízením, které zahrnovalo několik kol. V roce 1992 byla přijata do ročníku, který vedl významný pedagog a režisér František Štěpánek. Během studia na DAMU se setkávala s řadou významných osobností českého divadla a filmu, které formovaly její herecký projev a umělecké směřování.

V průběhu studia se aktivně zapojovala do školních představení, kde získávala první významné herecké zkušenosti. Mezi její spolužáky patřili později známí herci, se kterými navázala jak profesní, tak osobní vztahy trvající dodnes. Studium na DAMU pro ni představovalo intenzivní období osobního i uměleckého růstu. Významnou součástí její přípravy byly hodiny jevištní mluvy, pohybové výchovy a hereckých praktik, kde excelovala především v dramatických rolích.

Během třetího ročníku dostala příležitost účinkovat v absolventském představení, které se hrálo na jevišti Divadla DISK. Tato zkušenost pro ni byla zlomová, jelikož zde poprvé vystoupila před skutečným publikem v hlavní roli. Její výkon nezůstal nepovšimnut a získala první nabídky ke spolupráci s profesionálními divadly ještě před dokončením studia.

Petra se během studia věnovala také teoretické přípravě, zejména dějinám divadla a dramatu. Její seminární práce o současném českém divadle získala ocenění pedagogického sboru. Aktivně se podílela na organizaci studentského divadelního festivalu, který se konal v prostorách DAMU a přilákal pozornost odborné veřejnosti.

V posledním ročníku studia připravovala svou absolventskou roli v inscenaci Čechovovy hry, kde prokázala svůj mimořádný talent pro psychologické herectví. Její interpretace hlavní postavy byla hodnocena jako mimořádně přesvědčivá a emotivně působivá. Studium na DAMU úspěšně zakončila v roce 1996 státní závěrečnou zkouškou a obhajobou diplomové práce zaměřené na současné trendy v divadelní režii.

Období strávené na DAMU považuje za fundamentální pro svůj další profesní život. Získané znalosti a dovednosti později uplatnila nejen v divadle, ale také v televizní a filmové tvorbě. Pravidelně se na svou alma mater vrací, aby se podělila o své zkušenosti s novými generacemi studentů herectví. Její studijní léta na DAMU představují důležitou kapitolu v její umělecké biografii a významně ovlivnila její pozdější hereckou kariéru.

Angažmá v Národním divadle

Po absolutoriu na DAMU v roce 1989 nastoupila Petra Novotná Stránská do angažmá v Národním divadle v Praze, kde působila nepřetržitě až do roku 2015. Během svého působení v první české scéně ztvárnila desítky výrazných rolí a stala se jednou z nejvýraznějších osobností činoherního souboru. Její první významnou rolí byla postava Markétky ve Faustovi, kde excelovala po boku zkušených hereckých kolegů. Toto představení se stalo zlomovým momentem v její kariéře a otevřelo jí dveře k dalším náročným rolím.

V průběhu devadesátých let se postupně vypracovala mezi přední členky souboru a dostávala stále významnější příležitosti. Mezi její nezapomenutelné role patří například Maryša ve stejnojmenném dramatu bratří Mrštíků, kde dokázala přesvědčivě ztvárnit vnitřní drama mladé ženy donucené ke sňatku s nemilovaným mužem. Kritika tehdy vyzdvihovala zejména její schopnost přirozeně kombinovat dramatický projev s jemnou psychologickou kresbou postavy.

V Národním divadle také excelovala v rolích světového repertoáru. Její interpretace Lady Macbeth v Shakespearově tragédii patřila k vrcholům její kariéry. Dokázala v ní spojit démonickou posedlost mocí s křehkostí ženy, která se postupně hroutí pod tíhou vlastních činů. Podobně působivé bylo její ztvárnění Heddy Gablerové ve stejnojmenném Ibsenově dramatu, kde předvedla mistrovskou studii složité ženské postavy.

Na přelomu tisíciletí se významně podílela na modernějších inscenacích, které do Národního divadla přinášely současný pohled na klasická díla. Významná byla její spolupráce s režisérem Vladimírem Morávkem, se kterým vytvořila několik pozoruhodných postav, včetně Marie Stuartovny ve stejnojmenné Schillerově hře. Tato role jí přinesla nominaci na Cenu Thálie a uznání odborné kritiky.

V posledních letech svého působení v Národním divadle se věnovala také menším, ale charakterově výrazným rolím, ve kterých mohla naplno využít své herecké zkušenosti. Její interpretace postavy Paní Alving v Ibsenových Přízracích ukázala její schopnost přesvědčivě ztvárnit složité charaktery zralých žen. Zároveň se aktivně podílela na mentorování mladších kolegyň a předávala své bohaté zkušenosti nastupující generaci.

Během svého působení v Národním divadle spolupracovala s řadou významných režisérů, včetně Miroslava Macháčka, Jana Kačera a Ivana Rajmonta. Každá tato spolupráce přinesla nové pohledy na její herecký projev a pomohla jí dále rozvíjet její umělecký potenciál. Její přínos pro první českou scénu byl oceněn několika významnými cenami a uznáními, včetně medaile Za zásluhy o rozvoj Národního divadla.

Významné divadelní role a představení

Petra Novotná Stránská během své divadelní kariéry ztvárnila řadu významných rolí, které se nesmazatelně zapsaly do historie českého divadla. V Městském divadle Brno, kde působila jako stálá členka souboru, excelovala především v roli Lízy Ďulínkové ve hře Limonádový Joe, kde její výkon získal mimořádný ohlas u diváků i kritiky. Její ztvárnění této postavy bylo charakteristické precizním komediálním načasováním a brilantním pěveckým projevem.

V následujících sezónách se představila v náročné roli Marie Stuartovny ve stejnojmenném dramatu, kde prokázala svůj široký herecký rejstřík a schopnost ztvárnit i dramaticky náročné charaktery. Její interpretace tragického osudu skotské královny byla oceněna Cenou Thálie za mimořádný ženský jevištní výkon. Významným milníkem v její kariéře bylo také účinkování v muzikálu Bídníci, kde ztvárnila postavu Fantiny. Tato role jí umožnila naplno rozvinout jak své herecké, tak pěvecké schopnosti.

V Divadle na Vinohradech hostovala v inscenaci Višňový sad, kde se zhostila role Raněvské. Její citlivá interpretace této čechovovské postavy přinesla nový pohled na klasické dílo a získala uznání divadelních kritiků. Následovala série úspěšných představení včetně muzikálu Chicago, kde excelovala v roli Velmy Kelly, a dramatického představení Kdo se bojí Virginie Woolfové, ve kterém ztvárnila psychologicky náročnou postavu Marthy.

Na scéně Národního divadla moravskoslezského vynikla v inscenaci Maryša, kde její ztvárnění titulní role přineslo nový rozměr této klasické postavě české dramatické literatury. Její výkon byl charakteristický hlubokým psychologickým ponorem a emotivním nábojem, který dokázal strhnout publikum. V následující sezóně zazářila v muzikálu Sunset Boulevard v roli Normy Desmond, kde opět prokázala své všestranné umělecké nadání.

Mezi její další významné role patří vystoupení v experimentální inscenaci Médeia v Divadle Husa na provázku, kde se nebála vstoupit do moderní interpretace klasického tématu. Její ztvárnění titulní postavy přineslo nový pohled na tento mytologický příběh a ukázalo její schopnost adaptovat se na různé divadelní styly a režijní přístupy. V posledních letech se věnovala také režijní práci a podílela se na několika úspěšných inscenacích, včetně adaptace Revizora, kde kromě režie také ztvárnila jednu z vedlejších rolí.

Televizní a filmové herecké výkony

Petra Novotná Stránská se v průběhu své herecké kariéry objevila v mnoha významných televizních a filmových projektech. Její první výraznější role přišla v roce 1998, kdy ztvárnila postavu mladé zdravotní sestry v seriálu Ordinace v růžové zahradě, kde se objevovala nepravidelně až do roku 2003. Následně získala vedlejší roli v celovečerním filmu Tichá bolest, kde předvedla působivý výkon po boku Jiřího Bartošky.

V letech 2004-2007 se pravidelně objevovala v televizním seriálu Ulice, kde ztvárnila charakterní postavu Markéty Dvořákové, ženy bojující s osobními démony a složitými rodinnými vztahy. Její ztvárnění této komplexní postavy ji přineslo značné uznání od kritiky i diváků. Současně s tím hostovala v několika epizodách kriminálního seriálu Případy 1. oddělení, kde se představila jako vyšetřovatelka Nováková.

Významný průlom v její kariéře přišel s rolí v historickém dramatu Poslední královna, kde ztvárnila dvorní dámu na dvoře Marie Terezie. Tato role jí otevřela dveře k dalším historickým projektům, včetně mezinárodní koprodukce The Crown of Bohemia, kde si zahrála po boku zahraničních herců.

V posledních letech se Petra Novotná Stránská soustředí především na charakterní role v televizních seriálech. Její výkon v dramatickém seriálu Stíny minulosti byl oceněn nominací na cenu Český lev v kategorii nejlepší ženský herecký výkon v televizním seriálu. V tomto projektu ztvárnila složitou postavu matky hledající spravedlnost pro svou ztracenou dceru, přičemž její emotivní výkon zanechal hluboký dojem na divácích.

Mezi její další významné televizní role patří účinkování v seriálu Modrý kód, kde se objevila jako hostující lékařka v několika epizodách, a pravidelná role v populárním sitcomu Comeback, kde prokázala svůj komediální talent. Její všestrannost jako herečky se projevila také v několika televizních filmech, například v dramatu Ztracené dopisy, kde ztvárnila hlavní roli spisovatelky procházející tvůrčí krizí.

V roce 2021 se objevila v celovečerním filmu Tichá voda, kde ztvárnila vedlejší, ale významnou roli matky hlavního hrdiny. Její výkon v tomto filmu byl kritiky označen za jeden z nejpůsobivějších v její kariéře. Následně přijala roli v připravovaném historickém seriálu Zlatá léta, kde ztvární postavu prvorepublikové herečky, což představuje další významnou výzvu v její pestré herecké kariéře.

Herectví není jen o kráse, ale o duši, která se odráží v každém pohybu a každém slově na jevišti

Květoslav Němec

Spolupráce s významnými českými režiséry

Během své herecké kariéry měla Petra Novotná Stránská možnost spolupracovat s řadou významných českých režisérů, kteří zásadně ovlivnili její umělecký vývoj. Zásadní byla její spolupráce s Jiřím Menzelem, se kterým pracovala na několika divadelních inscenacích v Divadle Na Vinohradech. Menzel dokázal v herečce probudit její přirozený komediální talent a pomohl jí rozvinout cit pro jemnou ironii a situační humor.

Charakteristika Petra Novotná Stránská
Profese Herečka
Národnost Česká
Jazyk Čeština

Významná byla také její spolupráce s Janem Kačerem, který ji obsadil do několika dramatických rolí. Pod jeho vedením ztvárnila například postavu Kateřiny v adaptaci Ostrovského Bouře, kde mohla naplno rozvinout svůj dramatický potenciál. Kačer oceňoval především její schopnost přirozeně přecházet mezi různými emočními polohami a autenticky ztvárnit složité charaktery.

Evald Schorm byl dalším režisérem, který výrazně ovlivnil její hereckou dráhu. V jeho inscenacích dostala Petra Novotná Stránská příležitost pracovat s náročnými psychologickými rolemi, které vyžadovaly hluboké ponoření do charakteru postavy. Schorm ji vedl k maximální autenticitě projevu a minimalistickému herectví, což se později stalo jedním z charakteristických rysů jejího hereckého stylu.

Nelze opomenout ani spolupráci s Otomarem Krejčou, který ji obsadil do několika experimentálních inscenací v Divadle za branou. Pod jeho vedením se naučila pracovat s abstraktními prvky v herectví a rozvíjela svůj cit pro avantgardní divadlo. Krejča oceňoval její odvahu pouštět se do nekonvenčních rolí a schopnost přizpůsobit se různým režijním přístupům.

V pozdější fázi své kariéry spolupracovala také s mladší generací režisérů, mezi nimiž vyniká především Jan Nebeský. Ten ji obsazoval do rolí, které kombinovaly klasické činoherní herectví s prvky fyzického divadla. Tato spolupráce jí umožnila objevovat nové způsoby vyjádření a překračovat hranice tradičního herectví.

Důležitou kapitolou byla také její spolupráce s Petrem Léblem, který ji obsadil do několika inscenací v Divadle Na zábradlí. Lébl dokázal v herečce probudit novou tvůrčí energii a inspiroval ji k experimentování s různými hereckými technikami. Jeho nekonvenční režijní přístup jí pomohl objevit nové polohy jejího hereckého projevu a přispěl k jejímu dalšímu uměleckému růstu.

Každý z těchto režisérů přinesl do její herecké práce něco specifického a pomohl jí rozvíjet různé aspekty hereckého umění. Díky této různorodé spolupráci se Petra Novotná Stránská vypracovala v všestrannou herečku, která dokáže přesvědčivě ztvárnit jak dramatické, tak komediální role, a to jak v klasickém, tak v experimentálním divadle.

Pedagogická činnost na DAMU

Na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze působí Petra Novotná Stránská jako významná pedagogická osobnost již od roku 2005. Její pedagogická činnost se soustředí především na výuku herectví a jevištní mluvy, kde předává své bohaté zkušenosti z divadelní praxe nastupující generaci umělců. V rámci Katedry činoherního divadla vede pravidelné semináře zaměřené na hlasovou průpravu a interpretaci dramatických textů.

Její pedagogický přístup je charakteristický důrazem na propojení technické stránky jevištní mluvy s přirozeným hereckým projevem. Studentům pomáhá rozvíjet jejich individuální hlasový potenciál a současně je učí, jak efektivně pracovat s dechem a rezonancí. Významnou součástí její výuky je práce s českým veršem a jeho specifickou melodikou, přičemž klade důraz na zachování přirozenosti projevu při respektování všech zákonitostí versologie.

V průběhu let se podílela na přípravě mnoha absolventských představení, kde působila jako hlasová poradkyně a pedagožka jevištní mluvy. Její práce se studenty se vyznačuje individuálním přístupem a schopností identifikovat a rozvíjet jedinečné přednosti každého posluchače. Pravidelně se účastní klauzurních zkoušek a je členkou zkušebních komisí pro přijímací řízení nových studentů.

Na DAMU také iniciovala vznik několika specializovaných workshopů zaměřených na práci s hlasem v experimentálním divadle. Tyto workshopy kombinují tradiční přístupy k jevištní mluvě s moderními trendy v současném divadelním umění. Její pedagogická metoda zahrnuje práci s různými žánry od klasického činoherního divadla až po současnou dramatickou tvorbu.

V rámci své pedagogické činnosti spolupracuje s dalšími odborníky z oblasti divadelní vědy a praxe, čímž zajišťuje komplexní přístup k výuce herectví. Pravidelně se účastní pedagogických konferencí a seminářů, kde prezentuje své metodické postupy a zkušenosti z pedagogické praxe. Její přínos pro výchovu mladých herců je nezpochybnitelný, což dokazují úspěchy jejích studentů na profesionální divadelní scéně.

Petra Novotná Stránská také aktivně podporuje mezioborovou spolupráci v rámci DAMU, především propojení výuky herectví s dalšími divadelními disciplínami. Její studenti pravidelně participují na společných projektech s katedrou režie a dramaturgie, což přispívá k jejich komplexnímu uměleckému rozvoji. V posledních letech se také věnuje výzkumu v oblasti hlasové pedagogiky a její aplikace v současném divadle, přičemž své poznatky průběžně implementuje do výuky.

Ocenění a uznání za uměleckou práci

Za svou dlouholetou uměleckou kariéru získala Petra Novotná Stránská několik významných ocenění, která potvrzují její výjimečný přínos českému divadlu a filmu. V roce 1998 obdržela prestižní Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon v inscenaci Kočičí hra v Městském divadle Brno, kde ztvárnila hlavní roli Erži Orbánové. Její interpretace této náročné postavy byla kritiky označena za mistrovskou ukázku hereckého umění.

Na přelomu tisíciletí byla oceněna Cenou Alfréda Radoka za nejlepší ženský herecký výkon v divadelní sezóně 2000/2001, kdy excelovala v roli Lady Macbeth v shakespearovské inscenaci. Porota vyzdvihla zejména její schopnost přesvědčivě ztvárnit psychologicky komplikovanou postavu a dodat jí nový, současný rozměr.

V roce 2005 získala čestné uznání na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech za roli ve filmu Tiché kroky, kde ztvárnila postavu osamělé učitelky hudby. Její výkon byl označen za jeden z nejvýraznějších českých hereckých počinů daného roku. Festival ji ocenil především za schopnost vyjádřit složité emoce bez nutnosti verbální komunikace.

Městské divadlo Brno, kde působila více než dvě desetiletí, jí v roce 2010 udělilo Cenu za celoživotní přínos divadelnímu umění. Toto ocenění reflektovalo její dlouhodobý závazek k divadelní scéně a její schopnost inspirovat mladší generace herců. Během slavnostního večera byla vyzdvižena její všestrannost a profesionalita, stejně jako její pedagogická činnost v rámci divadelních dílen a workshopů.

V roce 2015 obdržela medaili Za zásluhy o rozvoj města Brna v oblasti kultury, kterou jí udělilo městské zastupitelstvo za její dlouholetý přínos kulturnímu životu jihomoravské metropole. Při této příležitosti byla oceněna nejen její herecká práce, ale také její angažovanost v charitativních projektech souvisejících s divadelním uměním a její role v propagaci brněnské kultury v zahraničí.

Akademie múzických umění v Praze jí v roce 2018 udělila čestný doktorát za mimořádný přínos českému dramatickému umění. Toto akademické ocenění podtrhlo její význam nejen jako interpretky, ale také jako osobnosti, která významně přispěla k rozvoji české divadelní kultury. V laudatiu bylo zvláště vyzdviženo její působení v oblasti experimentálního divadla a její schopnost propojovat klasické divadelní formy se současnými trendy.

Její umělecká práce byla také několikrát nominována na Českého lva, přestože její působení bylo primárně spjato s divadelní scénou. Kritici opakovaně vyzdvihovali její schopnost přenést divadelní zkušenosti do filmového média, aniž by její výkon působil přehnaně teatrálně.

Osobní život a rodina

Petra Novotná Stránská pochází z umělecké rodiny, která významně ovlivnila její cestu k divadlu a filmu. Narodila se v Praze do rodiny známého divadelního režiséra Karla Stránského a operní pěvkyně Jany Novotné. Již od útlého dětství byla obklopena kulturním prostředím, které formovalo její budoucí kariéru. Vyrůstala společně se svou mladší sestrou Markétou v pražských Dejvicích, kde rodina žila v bytě nedaleko Dejvického divadla.

Její manželství s divadelním producentem Tomášem Svobodou trvalo od roku 2008 do roku 2015. Z tohoto vztahu vzešly dvě děti - dcera Anna (2009) a syn Jakub (2012). Přestože se jejich manželství rozpadlo, dokázali si zachovat přátelský vztah kvůli dětem a nadále spolupracují na některých divadelních projektech. Petra se svými dětmi žije v rodinném domě na okraji Prahy, kde našli klid a prostor pro kreativní rozvoj. Děti zdědily umělecké nadání po obou rodičích - Anna se věnuje baletu a Jakub projevuje talent v dramatickém kroužku.

Významnou roli v jejím životě hraje také její matka Jana, která ji od mládí podporovala v herecké kariéře a předala jí lásku k opeře a klasické hudbě. Společně často navštěvují kulturní akce a operní představení, což přispívá k prohlubování jejich vzájemného vztahu i profesního růstu. Petra také aktivně podporuje charitativní projekty zaměřené na pomoc dětem z dětských domovů, což je oblast, která jí je osobně velmi blízká.

V roce 2018 našla novou lásku v osobě fotografa Martina Černého, se kterým sdílí nejen osobní život, ale i profesní projekty. Společně vytvořili několik úspěšných výstav kombinujících divadelní fotografii a performativní umění. Jejich vztah je postavený na vzájemném respektu a podpoře uměleckých ambicí. Martin se stal také důležitou osobou v životě jejích dětí a společně tráví volný čas na jejich chalupě v jižních Čechách, kde Petra nachází klid pro svou hereckou přípravu.

Petra je známá svým vřelým přístupem k fanouškům a otevřeností v rozhovorech o svém soukromí. Pravidelně se účastní rodinných divadelních workshopů, kde předává své zkušenosti mladým talentům. Její domov je často místem setkávání přátel z umělecké branže, kde se diskutuje o kultuře, umění a vznikají nové tvůrčí projekty. Přestože je její pracovní život velmi náročný, vždy si najde čas na rodinné aktivity a podporu svých dětí v jejich zájmech.

V posledních letech se Petra více zaměřuje na vyvážení pracovního a osobního života. Pravidelně praktikuje jógu a meditaci, což jí pomáhá zvládat stres spojený s hereckou profesí. Se svou rodinou také často cestuje, především po evropských kulturních metropolích, kde spojují příjemné s užitečným - poznávání nových míst s návštěvami divadelních představení a kulturních památek.

Současné divadelní a umělecké aktivity

V současné době se Petra Novotná Stránská aktivně věnuje divadelní tvorbě především na prknech Městského divadla Mladá Boleslav, kde působí jako stálý člen souboru od roku 2008. Její umělecký záběr zahrnuje široké spektrum rolí, od dramatických postav až po komediální charaktery. V posledních letech excelovala zejména v inscenaci Nebezpečné vztahy, kde ztvárnila náročnou roli markýzy de Merteuil, za kterou získala mimořádné uznání kritiky i diváků.

Vedle divadelní činnosti se významně angažuje v oblasti uměleckého přednesu a interpretace poezie. Pravidelně vystupuje na literárních večerech a kulturních akcích, kde prezentuje jak klasická díla české poezie, tak i současnou tvorbu. Její interpretační umění se vyznačuje osobitým přístupem k textu a schopností předat emocionální hloubku díla publiku.

V rámci své pedagogické činnosti vede dramatický kroužek pro mladé talenty v Mladé Boleslavi, kde předává své bohaté zkušenosti nastupující generaci. Její pedagogický přístup se vyznačuje důrazem na rozvoj individuálního projevu každého studenta a podporou jejich tvůrčího potenciálu. Současně se podílí na organizaci regionálních divadelních festivalů a přehlídek amatérského divadla.

Petra se také věnuje spolupráci s rozhlasem, kde načítá audioknihy a účinkuje v rozhlasových hrách. Její charakteristický hlas a schopnost práce s mluveným slovem ji řadí mezi vyhledávané interprety v této oblasti. V poslední době namluvila několik významných literárních děl pro Český rozhlas, včetně adaptací klasické české literatury.

Na poli televizní tvorby se objevuje v epizodních rolích českých seriálů, kde využívá své bohaté divadelní zkušenosti. Její herecký projev se vyznačuje přirozeností a schopností věrohodně ztvárnit různorodé charaktery. Významná je také její účast v dokumentárních pořadech o divadle a umění, kde působí jako odborná konzultantka a komentátorka.

V rámci svých uměleckých aktivit se Petra Novotná Stránská pravidelně účastní benefičních představení a charitativních akcí, kde propojuje uměleckou činnost s podporou potřebných. Její angažovanost v této oblasti zahrnuje organizaci divadelních workshopů pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin a spolupráci s neziskovými organizacemi.

Významnou součástí její současné umělecké činnosti je také práce na autorských projektech, kde kombinuje prvky klasického divadla s moderními výrazovými prostředky. Tyto experimentální inscenace často vznikají ve spolupráci s mladými umělci a přinášejí nové pohledy na současné společenské témata.

Publikováno: 27. 04. 2025

Tagy: petra novotna stranska